מהו תפקידו של עורך דין מקרקעין?

האם מומלץ להתמחות במקרקעין?

נמצאים ממש לפני סיומו של התואר ועתה אתם תוהים באיזה תחום התמחות לבחור? כאן נחלוק עמכם מידע אודות ההתמחות במקרקעין הנחשבת לאחת מן הנפוצות שבמחוזותינו.

עורכי דין לדיני נדל"ן ומקרקעין מלווים מגוון רחב ומשתנה של עסקאות. 

בראש ובראשונה ניתן למנות את אלו השגורות יותר דוגמת קניית דירה מקבלן או יד שנייה, ולחילופין מכירתו של הנכס למגורים והעברת הבעלות. 

לצד אלו, הרי שישנו עוד ערב רב של עסקאות שונות כגון קומבינציה, פרויקטים לתמ"א 38, פינוי-בינוי, וכן הענף העוסק בנדל"ן המסחרי.

מטרתו של עורך דין נדל"ן

בכללותה, ניתן להסביר את מטרת עבודתו של עורך הדין למקרקעין כמעין 'שומר הסף' של לקוחותיו.

בעסקאות נדל"ן כמו שבנדל"ן, הרי שמדובר בהון רב העובר בין הצדדים.  די בשגיאה אחת או חוסר שימת לב, כדי להוביל למפח נפש רב ולהפסדים כספיים בלתי מבוטלים.

בראש ובראשונה, עורך הדין יבחן את הנכס המדובר ויבצע סקירה מלאה על-מנת שיבין את הסטטוס המשפטי שלו.

ייצוג הלקוחות

ייצוג הלקוחות בא לידי ביטוי במגוון רחב של אופנים.

הדוגמה השגורה יותר הינה ייצוג הרוכשים אל מול הקבלן. בעסקאות יד ראשונה רבות, נמצא כי חוזה המכר המוצע מטעם הקבלן הינו דורסני, רומס את זכויות הרוכשים ולעתים אף נוגד את האמור בחוק.

בדיקה מקיפה על-ידי עורך דינם של הרוכשים, יכולה להעלות את כל הנקודות הנדרשות לשינוי. כל אלו יזכו להתייחסות פרטנית בנספח השינויים.

ייצוג לקוחות יכול לבוא לידי ביטוי גם במהלכים נדל"ניים כגון פרויקטים לתמ"א 38, ובהם מטרת עורך הדין היא לייצג את הדיירים אל מול הקבלן.

בדיקת מיסוי מקרקעין

מיסוי המקרקעין הוא נדבך חשוב בסך השיקולים העומדים אל מול הרוכשים / המוכרים.

עבור אדם מן המניין, תשלום מס שבח או היטל השבחה בגין מכירת דירה, או לחילופין תשלום מס רכישה בעבור קניית נכס למגורים, יכול להוות גזרה כספית משמעותית בדמות עשרות אלפי שקלים.

בדיקה מקדימה ומתן תחזית מדויקת של צפי ההוצאות, יכולה לסייע רבות בהתוויית עסקה בריאה כלכלית ואפשרית מבחינת הלקוחות.

היבט מיסוי המקרקעין מקבל אף התייחסות יתרה בקרב עורכי דין לנדל"ן מסחרי אז מדובר בעסקאות מורכבות יותר, המתאפיינות בעלויות גבוהות יותר.

ניסוח חוזה מכר

בין אם מדובר בעסקאות יד שנייה, ובין אם בעסקאות יד ראשונה, הרי שניסוחו שלחוזה המכר הוא לא רק עניין של חובה משפטית, כי אם אמצעי חשוב לשמירה על בטחון הרוכשים / המוכרים.

במסגרת תפקידכם כעורכי דין למקרקעין, תתבקשו לתרגם את סך המידע והפרטים שעלו במשא ומתן בין הצדדים אל תוך שורה של סעיפים ותתי-סעיפים ברורים ונהירים לכול.

חוזה המכר מגולל את הזכויות והחובות של הצדדים, ומעגן את היחסים באופן שאיננו מותיר כל פתח לפרשנות.

ספרים

מתעניינים בלימודים? השאירו לנו פניה!