English | Russian

 

 

 

 

   

 




שם
טלפון
דוא"ל
תוכן
דף הבית >> אבחון ביומטרי >> אבחון ליקויי למידה

אבחון ליקויי למידה
קו סגול -כותרת

האם הילד סובל מליקויי למידה?

אבחון ליקויי למידה מוקדם

אבחון ביומטרי ממוחשב ככלי מדויק יותר לצורך זיהוי או אבחון ליקויי למידה
אבחון ביומטרי הממפה צורנית את טביעות האצבעות וכף היד מאפשר זיהוי מדויק של ליקויי הלמידה השונים. תהליך אבחון ליקויי למידה מודד את רמתן של יכולות סביבה, תפיסה ומידע מסוגים שונים ברמת דיוק גבוהה ותוך חלוקה פרטנית לסוגים הבאים:

 אבחון ליקויי למידה
  • יכולות קוגניטיביות.
  • תפקודי שפה (מילולית, קריאה וכתיבה).
  • תפקודים מוטוריים - התמצאות במרחב ובזמן, קישור בין חומר ומרחב.
  • זיכרון לטווח קצר, זיכרון לטווח ארוך ויכולות הפנמת מידע.
  • הבחנה חזותית ושמיעתית.
  • זיכרון רגשי.
  • אינטגרציה חושית.
  • יכולת אינטגרציה מן הפשוט אל המורכב.
  • הערכה רגשית.

רוב הסיבות לליקויי למידה מיוחסות כיום להיבט הנוירולוגי ולשיבושים בתפקודי המוח. עם זאת, אין בגישה כזו נכונות לבחינת הסיבות הרגשיות אישיותיות העמוקות יותר, אלא רק בחינה שטחית של תוצאות התסכולים הנובעים מחוויית כישלון חוזרת ונשנית.
מדידה מדויקת של יכולות שונות, מאפשרת לזהות בצורה טובה יותר אילו ליקויי למידה קיימים או עלולים להתפתח בעתיד כמו גם את ההשפעה הרגשית שחוויות התסכול יוצרות.


קישורים נוספים:



מילון מונחים:

מהם ליקויי למידה ?

מגוון של הפרעות וקשיים בתהליך רכישת מיומנויות למידה (אצל ילדים ובוגרים כאחד), כגון קריאה, כתיבה ומיומנויות חשבון.
ליקויי הלמידה נובעים משיבוש בתהליכים הקוגניטיביים. ההשערה הרווחת היא שהבסיס להם הוא נוירולוגי. לרוב יתגלו ליקויי למידה אצל ילדים ובוגרים שהיכולות האינטלקטואליות שלהם הן בתחום הנורמה (ממוצע, מעל או מתחת לממוצע). עם זאת, אין קשר בין רמת אינטליגנציה וליקויי למידה.

גם לאדם בעל יכולת אינטלקטואלית גבוהה יכול להיות עם ליקוי למידה.


קיימות ארבע קטגוריות עיקריות לליקויי למידה:

  • דיסלקציה - קושי ברכישת מיומנות הקריאה.
  • דיסגרפיה - בעיות וקשיים בכתיבה.
  • דיסקלקוליה - קושי ביכולת לבצע חישובים מתמטיים.
  • דיספרקסיה - קושי בתכנון תנועות המוביל לקשיים ברכישה של מיומנויות מוטוריות כדיבור, רכיבה על אופניים וכדו'.

בנוסף, קיימים מספר קשיים אפשריים אחרים בתהליכים הקוגניטיביים, ביניהם:

  • קושי באינטגרציה וויסות החושים.
  • קשיים בתהליך שימור החומר - זיכרון.
  • בעיה במהירות קבלת מסרים.
  • קשיים בתהליך העיבוד והפנמת המידע.

לעיתים, למרות שהמקור לבעיה אחר לגמרי, משויכים קשיים אלו במסגרת תהליך אבחון ליקויי למידה ההתנהגותי הרגיל לאחת מן הקטגוריות המרכזיות. זאת משום שהתוצאה המתקבלת בפועל עלולה להיראות דומה ואפילו זהה לזו של אחת מן הלקויות העיקריות.


* אבחון ביומטרי ממוחשב, מאפשר למדוד ולתאר את התהליכים הקוגניטיביים וכך לזהות בצורה מדויקת יותר מהם ליקויי הלמידה מהם סובל המאובחן.

 

ליקויי למידה ואבחונם

מוסדות לימוד רבים מתמודדים עם בעיות של ליקויי למידה שמתגלות אצל חלק מהתלמידים שלומדים בהם. הורים רבים מגלים את הבעיה בביתם, ואלה גם אלה חייבים לשתף פעולה יחד כדי לטפל בילדים אלו למענם, ולמען הסובבים אותם. גם החברה יוצאת נשכרת לאורך זמן כאשר היא מצליחה לסייע לליקויי למידה להצליח ולהשתלב בה מבחינת תעסוקה, חיי תרבות ועוד. אבחון ליקויי למידה חשוב מאין כמותו, ויישום דרכי הטיפול המוצלחים הם עוד הוכחה לחוזקה של מערכת לימוד של המדינה. 

הפרעה נוירולוגית

ליקוי למידה הוא סוג של הפרעה נוירולוגית שגורמת ללוקים בה פגיעה ביכולת לבצע מיומנות של לימודים בצורה טובה. ניתן להבחין בליקויי למידה ברמות שונות, ויש כאלו קלות שמאפשרות לכל אחד לסיים לימודים גבוהים בצורה מוצלחת. מאידך, ליקויי למידה חמורים יגרמו לאנשים הלוקים בהם להשפעה שלילית לאורך כל ימי חייהם. הם יתקשו לסיים לימודים סדירים, ומטבע הדברים, לא יוכלו להתקדם בעבודה, ויהיה להם קושי גם במסגרות שונות אחרות.

סביבת לימודים תומכת

תפקידי המערכות הרשמיות היא לסייע למתקשים ביצירת סביבת לימודים תומכת שכוללת שיחות אישיות, עזרה צמודה וסיוע טכני בעת מבחנים כמו: הארכת משך הבחינה, ועוד. יש חשיבות לאבחון מוקדם, שכן, עדיף לטפל בבעיה כאשר בעל ליקוי הלמידה הינו עדיין צעיר וכאשר הוא מסוגל לרכוש מיומנויות למידה בקלות יחסית. המערכת הפרטית, שמנהלים אותה מומחים בתחום, יודעת לבנות כלים שיודעים לזהות את הבעיה, לאבחן את מידת חומרתה ולתת פתרונות טיפול מתאימים ואישיים.

פנייה למומחים

מומלץ לפנות למומחים אשר יש להם ניסיון וידע רבים בתחום. הם ביצעו בעבר עשרות מקרי אבחון של ליקויי למידה, ומכירים את הנושא לעומק. הם יגלו רגישות כלפי הילדים והוריהם וידעו לשלב  בין רגישות אנושית לידע מקצועי לטובת מתן פתרונות ולהקלה על הסובלים. חשוב לזכור, שמדובר במשימה מורכבת שהפרס שלה הוא מתן אפשרות לחיים נורמאליים ככל האפשר ללקוי הלמידה. הצורך הבסיסי של כל אחד הוא להשתלב בחברה, להתפרנס בכבוד ולחיות חיים נורמאליים. מומחים לנושא של ליקויי למידה יכולים לסייע בכך, וההשקעה בתשלום למאבחנים מצטיינים היא הכרחית ומחזירה עצמה בגדול.